Lutrija Bosne i Hercegovine u februaru i martu raspisala je dva tendera za oglašavanje u programima televizijskih kuća, odnosno na web portalima. U tu svrhu izdvojeno je oko 460.000 KM bez PDV-a. Nastavljena stara praksa obesmišljavanja sistema javnih nabavki – svaki lot namijenjen je isključivo jednom, odabranom ponuđaču. Nepoznati kriteriji prema kojima je vršen odabir medija, te kako je određeno koliko novca za svakog od njih treba izdvojiti.
Više puta smo pisali o tome zašto je važno postojanje sistema javnih nabavki. Ukratko, kada neka javna institucija, ustanova, preduzeće... želi kupiti određene robe, usluge ili radove, to javno oglase, a komercijalne firme nadmeću se koja će dati najpovoljniju ponudu.
Prednosti ovakvog sistema su brojne, a možda i najvažnija jeste što se na transparentan, racionalan i pošten način troši javni novac.
No, ako ugovorni organ raspiše tender koji može biti dodijeljen samo jednom ponuđaču, ima li takva nabavka uopće smisla?
Upravo to radi Lutrija Bosne i Hercegovine već neko vrijeme kada je riječ o oglašavanju. Pisali smo, a sad ćemo podsjetiti, da je u 2022. godini raspisano nekoliko tendera, potrošeno desetine hiljada maraka, na nabavke koje su bile namijenjene samo određenim ponuđačima.
S istom praksom nastavljeno je i ove godine. Evo konkretnih primjera.
Krajem februara Lutrija BiH raspisala je tender za oglašavanje u programima televizijskih kuća. Nabavka je podijeljena na ukupno 10 lotova, a svaki lot namijenjen je isključivo jednom ponuđaču:
- oglašavanje u programu televizije NOVA BH – 75.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije N1 BiH – 65.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije HAYAT TV – 48.500 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije TVSA – 16.600 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije OBN – 15.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije FACE TV – 20.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije BHRT – 22.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije JP RTV TK – 8.200 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije ARENA SPORT – 12.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje u programu televizije O KANAL – 12.500 KM bez PDV-a
Iako je odabran veći broj medija, i dalje nije jasno prema kojim kriterijima je vršen odabir, te kako je određeno koliko novca za svakog od njih treba izdvojiti. U svakom slučaju, ovako raspisan tender, s unaprijed poznatim pobjednikom, obesmišljava sistem javnih nabavki. Osim toga, kosi se i sa zakonskim propisima koji reguliraju oblast javnih nabavki.
Isti slučaj je i s javnom nabavkom oglašavanje Lutrije BiH na web portalima. Ovaj tender podijeljen je na 12 lotova:
- oglašavanje na web portalu www.klix.ba – 27.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.radiosarajevo.ba – 27.200 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.ba.n1info.com – 13.600 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalima www.oslobodjenje.ba i www.sport1.ba – 24.100 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.slobodna-bosna.ba – 10.900 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.tuzlanski.ba – 8.100 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.raport.ba – 7.500 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.scsport.ba – 15.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.startbih.ba – 8.400 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.living.ba – 6.000 KM bez PDV-a
- oglašavanje na web portalu www.faktor.ba – 6.000 KM bez PDV-a
- medijsko praćenje korporativne aktivnosti Lutrije BiH na portalu www.nap.ba – 15.000 KM bez PDV-a
Ukupno je to oko 460.000 KM bez PDV-a koje Lutrija BiH izdvaja za oglašavanje u programima televizijskih kuća, odnosno na web portalima. Na kraju podsjetimo da Zakonom o javnim nabavkama, ako nije opravdano, nije dozvoljeno u tehničkoj specifikaciji uputiti na određenog proizvođača i slično:
“Osim ako nije opravdano predmetom nabave, u tehničkoj specifikaciji ne smije se uputiti na određenog proizvođača, na podrijetlo ili na poseban postupak, na marke, patente, tipove ili određeno podrijetlo ako bi se time pogodovalo ili isključili određeni gospodarski subjekti ili određeni proizvodi. Takve napomene iznimno su dopuštene ako se predmet nabave ne može dovoljno precizno i razumljivo opisati, ali se bez iznimke moraju označiti dodatkom “ili ekvivalent”. Nepoznavanje predmeta nabave ne oslobađa ugovorno tijelo obveze definiranja predmeta nabave na stvarno konkurentskoj osnovi.”
(pratimotendere.ba)