PORESKA UPRAVA RS: Tenderi za medijske kampanje godinama se dodjeljuju jednom, jedinom ponuđaču
  Desetine i stotine hiljada maraka poreskih obveznika Poreska uprava Republike Srpske troši na medijske kampanje....

 

Desetine i stotine hiljada maraka poreskih obveznika Poreska uprava Republike Srpske troši na medijske kampanje. Ishod tendera uvijek je isti – ugovor se dodijeli banjalučkoj firmi BAM Consult. Je li u pitanju nezakonita koluzija i da li su opravdani brojni zahtjevi Poreske uprave RS kojim se velikim dijelom ograničava konkurencija, a vrlo je moguće da se u potpunosti isključuje?

 

Piše: Dino Cviko

 

Poreska uprava Republike Srpske često se odlučuje praviti medijske kampanje, te na to godišnje troši desetine, odnosno stotine hiljada maraka poreskih obveznika. Zakon je naložio kako se svaki put, naravno, mora raspisati poseban tender.

Posljednji tender okončan je početkom augusta. Između ostalog, tenderom se tražilo emitiranje video spotova u određenim terminima, objavljivanje novinskih markica na naslovnim stranama dnevnih novina, objavljivanje PR članaka u dnevnim novinama i web portalima, objavljivanje banera na web portalima, emitiranje priloga ili gostovanje na TV stanici, zakup LED displeja, bilborda, produkcija video materijala...

Na kraju je ugovor vrijedan 93.000 KM bez PDV-a parafiran s jedinim ponuđačem, banjalučkom firmom BAM Consult, a zaključen je okvirni sporazum na jednu godinu. Prema dostupnim podacima, ova firma je u vlasništvu Saše Grabovca, a kao direktor se navodi Rade Šegrt.

 

I tu možda ne bi bilo ništa sporno da ova firma iz godine u godinu ne dobija skoro iste tendere od Poreske uprave Republike Srpske, te da se na tim tenderima BAM Consult ne pojavljuje kao jedini ponuđač ili ponuđač koji je dostavio jedinu prihvatljivu ponudu.

Evo još nekoliko primjera:

- Početkom marta 2023. godine zaključen okvirni sporazum vrijedan 93.000 KM bez PDV-a za nabavku usluga medijske kampanje. Ugovor dodijeljen jedinom ponuđaču, firmi BAM Consult

- Sredinom marta 2022. godine zaključen okvirni sporazum vrijedan 92.000 KM bez PDV-a za nabavku usluga medijske kampanje. Ugovor dodijeljen jedinom ponuđaču, firmi BAM Consult

- Početkom marta 2021. godine zaključen okvirni sporazum vrijedan 80.000 KM bez PDV-a za nabavku usluga medijske kampanje. Ugovor dodijeljen jedinom ponuđaču, firmi BAM Consult

- Krajem maja 2020. godine zaključen okvirni sporazum vrijedan 80.000 KM bez PDV-a za nabavku usluga medijske kampanje. Ugovor dodijeljen jedinom ponuđaču, firmi BAM Consult

- Sredinom juna 2019. godine zaključen okvirni sporazum vrijedan 49.305 KM bez PDV-a za nabavku usluga medijske kampanje. Ugovor dodijeljen ponuđači koji je jedini poslao prihvatljivu ponudu, firmi BAM Consult... Ugovori su zaključeni i 2018. i 2017. godine.

 

Dakle, iz godine u godinu Poreska uprava RS raspisuje skoro iste tendere čiji je ishod uvijek isti. Na ovaj način, upozoravaju nas eksperti iz ove oblasti, gubi se smisao provođenja javnih nabavki.

Ipak, dati odgovor na pitanje kako i zašto uvijek stiže samo jedna (prihvatljiva) ponuda, nije jednostavno.

Eksperti se slažu u ocjeni da postoji znatno više firmi koje bi mogle pružiti navedene usluge Poreskoj upravi Republike Srpske. Međutim, kako se nikad ne javljaju na tender, postoji sumnja da je riječ o nezakonitoj koluziji, odnosno dogovoru firmi da se jedni drugima „ne miješaju u poslove“.

S druge strane, a što je još i važnije, ni Poreska uprava Republike Srpske uvjetima iz tenderske dokumentacije ne olakšava. Tako se, primjerice, na posljednjem tenderu od firmi tražilo da imaju uspješno iskustvo u realizaciji najmanje jednog ugovora čiji su predmet usluge medijske kampanje, te da ukupni iznos jednog ili više realiziranih ugovora mora biti minimalno 85.000 KM bez PDV-a. Ovo, podsjetimo, nije nezakonito, ali djelimično ograničava konkurenciju.

To nije sve, jer se u dijelu tehničke i profesionalne sposobnosti ponuđača, od firmi tražilo da osiguraju:

- najmanje dvije TV stanice na kojima će se vršiti emitiranje spotova Poreske uprave i koje imaju kvalitetno zemaljsko pokrivanje područnih centara (Banja Luka, Doboj, Bijeljina i Trebinje)

- usluge oglašavanja koje će se vršiti u štampanom mediju čiji dnevni tiraž prosječno iznosi minimalno 18.000 primjeraka

- informativni web portal koji će vršiti usluge oglašavanja mora imati najmanje 1,5 miliona korisnika i 15 miliona pregleda na mjesečnom nivou

- za oglašavanje na LED displejima potrebno je osigurati emitiranje reklame – minimalno 1.000 emitiranja po jednom LED ekranu dnevno, a tokom maksimalno 45 dana na 13 precizno određenih lokacija. Npr. u centru Banje Luke, na zapadnom tranzitu, u naseljima Lauš i Lazarevo, na aerodromu, potom u Doboju, Gradišci, Istočnom Sarajevu, Jahorini, Laktašima, Trebinju...

 

Na ovaj način, jasno, velikim dijelom se ograničava konkurencija, a vrlo je moguće da jedino firma BAM Consult može ispuniti ovako precizno postavljene zahtjeve.

 

(pratimotendere.ba)

 

0