Lječilište Reumal iz Fojnice, u stopostotnom vlasništvu Općine Fojnica, ne primjenjuje Zakon o javnim nabavkama. U analizi slučaja dajemo odgovore na pitanja kako je Reumal u kratkom periodu od septembra 2014. do jula 2015. godine prešao put od obveznika primjene Zakona o javnim nabavkama, do zahtjeva za brisanjem iz registra ugovornih organa i udovoljavanja tom zahtjevu, zašto Agencija za javne nabavke BiH smatra da bi Reumal ipak trebao podlijegati obavezi primjene zakona, šta nam govore odluke Evropskog suda pravde, šta je Agencija poduzela kada je riječ o ovom problemu…
Jedan od prvih ugovornih organa koji se, nakon usvajanja Zakona o javnim nabavkama BiH 2014. godine, izuzeo od primjene zakona bilo je Lječilište Reumal Fojnica, u vlasništvu Općine Fojnica.
Prema informacijama kojima raspolaže portal PratimoTendere, iz Lječilišta Reumal su se u junu 2015. godine obratili Agenciji za javne nabavke BiH sa zahtjevom za brisanje iz registra ugovornih organa, da bi im ova Agencija već u julu odgovorila aktom kojim se Reumal obavještava da je to i urađeno.
Umjesto primjene zakona, u Reumalu su tada donijeli interni pravilnik o nabavkama prema kojem su kupovali robe, usluge ili radove. Zanimljivo, samo nekoliko mjeseci ranije, tačnije u septembru 2014. godine, iz Reumala su poslali upit Agenciji za javne nabavke u kojem su postavili konkretno pitanje u vezi s dosljednom primjenom zakona.
Tako je Reumal u kratkom periodu od septembra 2014. do jula 2015. godine prešao put od obveznika primjene Zakona o javnim nabavkama i ugovornog organa koji postavlja upite o primjeni tog zakona, do zahtjeva za brisanjem iz registra ugovornih organa i udovoljavanja tom zahtjevu.
REUMAL BI TREBAO PRIMJENJIVATI ZAKON
Takva situacija aktuelna je i danas – Reumal i dalje ne primjenjuje zakon, nego se vodi internim pravilnikom o nabavkama. Agenciju za javne nabavke BiH upitali smo da li je odluka Reumala da se izuzme od primjene zakona uopće bila zakonita?!
U odgovoru kojeg potpisuje direktor Agencije za javne nabavke BiH Tarik Rahić nedvosmisleno se ističe – Reumal bi trebao podlijegati obavezi primjene Zakona o javnim nabavkama.
Obrazloženje ovog stava, ipak, nije toliko jednostavno. Uz isticanje da je sistem javnih nabavki u BiH decentralizovan, što znači da subjekti imaju proaktivnu ulogu, samostalno provode postupke ali i snose punu odgovornost za provedene postupke, odnosno za donesene odluke povodom postupaka javnih nabavki, a da Agencija za javne nabavke ima savjetodavnu ulogu u tom smislu, iz Agencije su naveli:
„Savjetodavno mišljenje aktuelnog menadžmenta Agencije da bi Reumal trebao podlijegati obavezi primjene Zakona, proističe, posebno, ali bez ograničenja, iz okolnosti da član 4. stav (1) tačka b) Zakona navodi kao kategoriju ugovornih organa koje čine pravna lica koja su osnovana za određenu svrhu s ciljem zadovoljavanja potreba od općeg interesa, a koje nemaju industrijski ili komercijalni karakter i ispunjava najmanje jedan od sljedećih uslova: 1. finansiran je, najvećim dijelom iz javnih sredstava ili, 2. nadzor nad upravljanjem provodi ugovorni organ definisan u tački a) i b) ovog stava ili, 3. više od polovine članova skupštine, upravnog ili nadzornog odbora čine imenovani ili izabrani predstavnici ugovornih organa iz tačke a) i b) ovog stava. Ukoliko pravno lice koje je osnovano za određenu svrhu u cilju zadovoljavanja potreba od općeg interesa, a koje nema industrijski ili komercijalni karakter ispunjava najmanje jedan od pomenuta tri uslova, obavezno je primjenjivati odredbe Zakona. Čak i postojanje konkurencije od strane privatnih kompanija nije validan test, s obzirom na to da uvijek postoji mogućnost da i privatne kompanije žele pružati te iste usluge.“
U nastavku odgovora, iz Agencije su nam objasnili kako postoje određeni testovi kojim se ispituje nekomercijalni karakter ugovornog organa, detaljnije je pojašnjen i izraz „nadzor nad upravljanjem“, a osvrnuli su se i na Pravilnik s popisom ugovornih tijela po kategorijama koji su obavezni primjenjivati Zakon o javnim nabavkama, koji predstavlja pomoćno sredstvo za utvrđivanje da Ii je određeni subjekt obveznik primjene zakona.
U najkraćem, a kako je to potvrdio i Evropski sud pravde, nije relevantno da li se subjekti bave i određenim komercijalnim djelatnostima, pa čak i odnos „komercijalnih“ i „nekomercijalnih“ djelatnosti također nije relevantan za definiciju subjekta kojim se upravlja na osnovu javnog prava. Dakle, čak i ako subjekt uz svoju obavezu zadovoljavanja potreba od općeg interesa provodi i druge aktivnosti kao što su komercijalne ili industrijske aktivnosti, on i dalje ima obavezu da provodi svoje nabavke u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama!
Dalje, nadzor nad upravljanjem ne podrazumijeva isključivo ovlaštenje formalnog uplitanja u odluke uprave tog subjekta, dok se u Pravilniku s popisom ugovornih tijela po kategorijama koji su obavezni primjenjivati Zakon o javnim nabavkama navodi da, pored ostalog, tu spadaju kategorije socijalna zaštita i zdravstvo.
Ponovimo ono što je najvažnije, a to je mišljenje Agencije za javne nabavke BiH da bi Reumal trebao podlijegati obavezi primjene Zakona o javnih nabavkama.
„Ovo proističe i iz akta Agencije iz maja 2022. godine kojim nije udovoljeno zahtjevu Reumala iz aprila 2022. za upućivanje, posredstvom Agencije, Konkurencijskom vijeću BiH za davanje mišljenja i ocjenu otvorenosti za konkurenciju tržišta za pružanje usluga banjsko-klimatskog liječenja i fizikalne rehabilitacije u BiH, s obzirom na to da djelatnost istog ne potpada pod sektorsku djelatnost, te iz tog razloga se na istog ne odnosi član 5. Zakona, posebno stav (3) koji reguliše pitanje konkurentnosti relevantnog tržista, te shodno tome Agencija nije mogla udovoljiti zahtjevu po pitanju ocjene konkurentnosti tržišta pružanja usluga banjskoklimatskog liječenja i fizikalne rehabilitacije“, stoji u odgovoru portalu PratimoTendere.
PODUZETE AKTIVNOSTI NA UTVRĐIVANJU ODGOVORNOSTI
Pa, ako je tako kako tvrde iz Agencije za javne nabavke BiH, kako se onda Lječilište Reumal izuzelo od primjene Zakona o javnim nabavkama?
U suštini, najvažnije je bilo mišljenje Društva za reviziju, finansijsko i porezno savjetovanje Revicus iz februara 2015. godine. U tom mišljenju je, između ostalog, istaknuto da Reumal nije ustanova osnovana u svrhu zadovoljavanja potreba od općeg interesa, da posluje isključivo na komercijalnom principu, da nije sektorski ugovorni organ, te da su stoga mišljenja da Reumal nema obavezu primjene odredbi Zakona o javnim nabavkama.
Međutim, kako su to iz Agencije za javne nabavke BiH istakli, to nije dovoljno, te bi Reumal trebao dosljedno primjenjivati zakon. Već spomenuti Evropski sud pravde nekoliko puta je donosio odluke u vezi s ovom problematikom, pa je tako odlučio i da sljedeće kompanije trebaju primjenjivati zakon:
- finska kompanija, koju je osnovala, posjedovala i njome upravljala lokalna vlast, a koja promovira razvoj industrijskih ili komercijalnih aktivnosti;
- pogrebno društvo, austrijska općinska kompanija;
- španska komercijalna kompanija u vlasništvu države, uspostavljena u svrhu izgradnje novih zatvora;
- britanski univerziteti;
- austrijska kompanija za otpad i kanalizaciju;
- francuske niskobudžetne stambene korporacije i zadruge;
- irsko državno šumsko gazdinstvo;
- nizozemska općinska kompanija za prikupljanje otpada i čišćenje lokalnih puteva i cesta;
- austrijska državna štamparija.
Čak bi se mogli uzeti i primjeri iz Bosne i Hercegovine jer su, primjerice, Banja Mlječanica i Lječilište Gata Bihać obveznici primjene Zakona o javnim nabavkama.
iz Agencije za javne nabavke BiH su za portal PratimoTendere kazali i to da su poduzeli aktivnosti na vršenju procesa praćenja načina i pravnog osnova po kojem Reumal vrši nabavke roba, usluga i radova:
„Poduzeli smo i aktivnosti na utrđivanju da li se ili ne primjenjuje Zakon od strane Reumala (a sve upućuje na to da se Zakon ne primjenjuje i da je potencijalno, bez primjene Zakona, do sada potrošen veoma visok iznos sredstava), posljedično preduzimanju aktivnosti na pokretanju postupaka utrđivanja odgovornosti pred nadležnim organima pravosuđa (tužilaštvima, sudovima), kao i informisanje za preduzimanje aktivnosti i nadležnih organa za reviziju, nadležne općine, kantona itd, odnosno podnošenja zahtjeva prema Reumalu da se bez odlaganja pokrene proces registracije na Portalu e-Nabavke, kao ugovorni organ, i da obavezno primjenjuje Zakon za nabavke roba, usluga i radova.“
Na kraju recimo i to da iz Lječilišta Reumal nisu odgovorili na upit portala PratimoTendere.
(pratimotendere.ba)