KOLUZIJA: Tajni dogovori u javnim nabavkama
  Koluzija je jedan do najvećih izazova za funkcionisanje sistema javnih nabavki u Bosni i Hercegovini   Koluzija,...

 

Koluzija je jedan do najvećih izazova za funkcionisanje sistema javnih nabavki u Bosni i Hercegovini

 

Koluzija, po svojoj definiciji, je nekonkurentan, tajan i često nezakonit sporazum između konkurenata na tržištu koji pokušava poremetiti zakonitu i pravednu tržišnu  konkurenciju. Tajni čin uključuje ljude ili firme koje bi se obično takmičile jedna protiv druge, ali se dogovore da rade zajedno kako bi stekle nepoštenu tržišnu prednost.

Sa aspekta javnih nabavki, koluzija uključuje međusobne dogovore ponuđača koji učestvuju u nedopuštenom kreiranju okolnosti kojima se uništava tržišna konkurencija. Na ovaj način ugovorni organi kroz postupke javnih nabavki dobijaju manje roba, usluga ili radova i/ili moraju potrošiti više sredstava. Najpreciznije, koluzijom u javnim nabavkama se krši jedan od osnovnih principa u javnim nabavkama – pravična i aktivna konkurencija.

 

Metodologija za otkrivanje indicija na koluziju

Portal Pratimotendere.ba je kroz monitoring javnih nabavki identifikovao problem koluzije kao jedan od ključnih faktora koji prijete urušavanju sistema javnih nabavki u Bosni i Hercegovini. Na osnovu višegodišnjeg iskustva tim portala Pratimotendere.ba izradio je metodologiju namijenjenu za otkrivanje indicija na koliziju u oblasti javnih nabavki. Ova metodologija predstavlja prvenstveno put za ukazivanje na rizike i bazira se na ulozi nevladinog sektora kao korektivnog faktora u društvu. U nastavku donosimo pregled i objašnjenja osnovnih koluzivnih ponašanja koja su do sada identifikovana u praksi:

  1. Jedna ponuda u postupku javne nabavke - Nepostojanje konkurencije u postupcima javne nabavke, posebno kada se radi o robama, uslugama i radovima za koje je poznato da konkurencija mora postojati (npr. prehrambeni proizvodi, te manje kompleksne usluge i radovi),

  2. Prateća ponuda u postupku javne nabavke - Ostali ponuđači su svjesno podnijeli ponude iako ne ispunjavaju uslove (npr. nisu dostavili sve kvalifikacione dokumente) ili ponuđač sa pratećom ponudom nakon e-Aukcije odbija potpisati ugovor,

  3. Nelogične vrijednosti u postupku - Indikativne razlike između procijenjene vrijednosti, vrijednosti prvorangirane ponude, te vrijednosti drugorangirane, trećerangirane itd. ponude ukazuju na mogućnost nedopuštenih dogovora,

  4. Rotacija pobjednika - Ponuđači naizmjenično dobijaju ugovore kod jednog ugovornog organa,

  5. Kartelizacija tržišta - Ponuđači dijele tržište po geografskim zonama ili ugovornim organima,

  6. Podugovaranje - Uvijek jedna firma dobija ugovor bez konkurencije, a onda ostale angažuje kao podugovarače.

 

Lista koluzivnih ponašanja nije konačna jer se protokom vremena kontinuirano identifikuju nova.

 

(pratimotendere.ba)